Witaj w drugiej części artykułu dotyczącego trekkingu i fotografowania na pustyni Wadi Rum w Jordanii. Pustynna przygoda z lutego 2019 r. była jednym z moich najlepszych doświadczeń w życiu jako fotografa pejzażu. W poniższym artykule znajdziecie informacje o najciekawszych miejscach do fotografowania, najpiękniejszych lokalizacjach do rozbicia namiotu, oraz propozycję trasy, która odwiedza te wszystkie cuda natury.

Zanim zaczniesz czytać zapoznaj się w pierwszą częścią, w której szczegółowo opisałem jak zorganizować wyjazd na Wadi Rum, omówiłem realia na miejscu, ubiór na pustynię, sprzęt, koszty całej wyprawy i dużo dużo więcej! Artykuł znajdziesz pod poniższym linkiem:

Trasa trekkingu

Planując trasę staraliśmy się uwzględnić na naszym szlaku najciekawsze miejsca warte sfotografowania na Wadi Rum. Udało nam się zobaczyć w zasadzie chyba wszystkie ciekawsze atrakcje za wyjątkiem inskrypcji i miejsc o niskim potencjale fotograficznym (np. Lawrence Spring). Z ciekawszych miejsc nie odwiedziliśmy w zasadzie tylko dwóch: Kanionu Burrach bo był nie po drodze i skalnego mostu Burdach, gdzie doszliśmy tylko do 1/3 wysokości góry, bo na pionowych odcinkach skalnych pokonała nas ekspozycja. Bez ogromnych plecaków dalibyśmy radę, ale zamierzaliśmy na górze biwakować, więc wejście bez bagażu nie wchodziło w grę. Wszystkie inne miejsca warte uwagi i przede wszystkim fotografowania uwzględniłem na mapce znajdującej się poniżej.

Wadi rum mapa pustyni desert map jordan jordania
Mapa pustyni wygenerowana w programie QGIS wraz z naniesioną w Photoshopie trasą i spisem najciekawszych miejsc do fotografowania. Kliknij prawym klawiszem myszy i wybierz pokaż obraz, aby powiększyć.

Kierunek marszu obrazują kolejne numery na mapie. Dziennie nie robiliśmy zbyt długich dystansów – zwykle szliśmy poniżej 15 km. W wielu miejscach sporo fotografowaliśmy, więc bywało, że schodziło nam sporo czasu na bardzo krótkim dystansie. Tak było na czerwonych wydmach (numer 1 na mapie), gdzie w sumie uciekły nam ponad 2 godziny na odcinku liczącym niecały kilometr. Wyjątkiem był dzień trzeci, kiedy z okolic skalnego mostu Burdah (nr 7) szliśmy aż do wydmy Red Sand Dune (nr 11). Wtedy musieliśmy pokonać ponad 20 km. Na szczęście na tym odcinku było stosunkowo monotonnie, więc droga poszła nam sprawnie i szybko, dzięki czemu mieliśmy dużo czasu na robienie zdjęć w najciekawszych lokalizacjach, czyli miejscach oznaczonych punktami 9-10-11 na mapce.

Wybór miejsc na biwaki

Na mapie została zaznaczona trasa, wraz z trzema miejscami gdzie biwakowaliśmy (oznaczone niebieskimi kropkami). W sumie zrobiliśmy na pustyni 4 biwaki, ale pierwszy z nich był sporo dalej, jeszcze przed wjazdem w najciekawszą część Wadi – na górce tuż przy Visitor Center z genialnym widokiem na strzelistą górę Siedem Filarów Mądrości.

Wadi rum pustynia biwak namiot na szczycie desert jordan jordania
Pierwszy biwak na pustyni nie był planowany, ale miejsce również siadło.

Na planowane biwaki wybraliśmy 3 lokalizacje, które w mojej opinii oferują najbardziej niesamowite widoki na Wadi Rum:

• Wielką Czerwoną Wydmę (nr 3)
  • Skalny most Burdah, gdzie ostatecznie nie daliśmy rady się wdrapać z plecakami i biwakowaliśmy nieco niżej (nr 7)
  • Red Sand Dune (nr 11)

Wybór miejsc do biwakowania okazał się bardzo dobry, bo rzeczywiście były to najładniejsze miejsca na całej trasie. W każdym z nich było sporo interesujących tematów do fotografowania podczas najciekawszego w całej dobie okresu dla fotografa. Jeśli miałbym dodać jakieś miejsce do listy punktów wartych rozstawienia namiotu, to byłyby to jeszcze czerwone wydmy, które znajdują się przy skałach niedaleko Rum (nr 1). Zachód byłby tam co prawda zasłonięty, ale o wschodzie wydmy byłyby bardzo plastycznie oświetlone. Niestety miejsce było zbyt blisko i musielibyśmy zostać jeden dzień dłużej, by celowo pójść tam na biwak wracając.

Najpiękniejsze miejsca do fotografowania w Wadi Rum

Poniżej znajdziecie zdjęcia miejsc oznaczonych na mapce wraz z krótką rekomendacją fotograficzną.

Nr 1. Czerwone wydmy Sand Dunes Area
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny
Spacer z aparatem przez malownicze czerwone wydmy zabrał nam aż 2 godziny, mimo iż trasa liczyła niecały kilometr!

Piękne piaszczyste wydmy były chyba największym zaskoczeniem pierwszego dnia wędrówki. Zdjęć z tego miejsca widziałem wcześniej bardzo niewiele, więc w ogóle nie mieliśmy w planie ich odwiedzin. Dopiero będąc na miejscu dostrzegliśmy z daleka hałdy czerwonego piachu, które nas zaciekawiły. Z odległości wyglądały na mało interesujące i wydawało się, że są nawiane aż pod skalne ściany. Kiedy na nie weszliśmy wydało się czemu jest stąd tak mało zdjęć: prawie nikt tu nie przychodzi! Na wydmach nie było prawie żadnych śladów – piaskowe formy prawie w ogóle nie były zadeptane. U góry okazało się, że wydmy ciągną się na całkiem długim dystansie i są bardzo malownicze. To piękne miejsce do fotografowania. Naprawdę było tu sporo niezłych kadrów, bo wśród piachu rośnie dużo zielonych krzaczków, które tworzą piękny kontrast z różowym piaskiem. Dalsze plany również są ciekawe. Gdybyśmy mieli więcej czasu na pewno zostalibyśmy tu na wschód słońca, bo wtedy to miejsce musi wyglądać naprawdę zjawiskowo! To brzmi jak plan na kolejną wizytę na Wadi Rum.

Zaletą tego miejsca jest zupełny brak turystów, a dzięki temu brak świeżych śladów (poza naszymi ofkors!).
Nr 2. Czerwona wydma
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny
Ta słynna wydma zwykle pełna jest ludzi, bo leży na popularnej trasie przejazdu jeepów.

Popularna wydma, która jest mocno zadeptana, bo odwiedzają ją wszystkie wycieczki po tej części Wadi Rum. Ogromna ilość nadeptanych śladów niestety dyskwalifikuje wydmę jako ciekawy motyw fotograficzny… Trzeba mieć dużo szczęścia, aby trafić tu po silnych wiatrach, które zatrą ślady. Sama wydma nie jest szczególnie wysoka, więc przyciąga sporo ludzi. Leży w bardzo interesującym rejonie, który jest ciekawy do fotografowania, ale lepszy widok roztacza się z następnej wydmy, która wznosi się kawałek dalej.

nr 3. Wielka czerwona wydma
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny
Z wielkiej czerwonej wydmy można sfotografować jeden z moich ulubionych kadrów na całej pustyni!

To prawdopodobnie największa z wydm w tym rejonie, więc nazwałem ją wielką czerwoną wydmą. Rozciąga się z niej wspaniały widok na pustynię, który moim zdaniem jest jednym z najpiękniejszych na całej Wadi Rum. Wydma jest całkiem wysoka i nie jest aż tak zadeptana, choć tu również jest dużo śladów. Da się jednak znaleźć sporo kadrów, gdzie śladów nie ma, albo są mało inwazyjne dla zdjęć. Na wydmie znajduje się płaskie miejsce, które idealnie nadaje się na biwak. Można również bezpośrednio z piachu wejść na skały, z których widok również jest bardzo dobry. Dla każdego fotografa miejsce obowiązkowe.

Wspaniałe miejsce na biwak znajduje się na szczycie wydmy. Mój namiot musiał tu stanąć
Nr 4. Czerwone wydmy
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny
Ostatnie czerwone wydmy przed zmianą krajobrazu są już znacznie mniej efektowne.

Najmniej ciekawe i najmniej efektowne ze wszystkich wydm, które odwiedzaliśmy, ale były po drodze, więc kilka kadrów zrobiłem i tu. W tym rejonie zmienia się krajobraz, kończy się czerwony piach, a doliny stają się szersze i przestrzenie są bardziej rozległe. Dalsza wędrówka będzie prowadziła już w nieco innej kolorystyce – zamiast czerwieni będzie więcej żółtego i ugru oraz znacznie więcej ubogiej roślinności.

Nr 5. Kanion
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny
Wędrówka tym ciasnym kanionem zajmie nam najwyżej minutę.

Wędrując dalej na południowy wschód mijamy ciasny kanion. Absolutnie nie ma sensu iść tutaj specjalnie dla tej atrakcji, bo wędrówka nim zajmuje najwyżej minutę, ale to całkiem ciekawe miejsce, które warto zobaczyć gdybyście byli po drodze. Okoliczne skały również są interesujące, bo przyjmują tutaj niesamowite kształty jakby rodem wyjęte z obrazów Salvadora Dalego, czyż nie?

Nr 6. Grzyb skalny Mushroom Rock
Wadi rum Rock Mushroom pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny
Grzybek jest bardzo ładny, ale trzeba być tutaj rano lub wieczorem, kiedy światło jest bardziej plastyczne.

Osobliwa skałka w kształcie grzybka przyciąga sporo turystów, których Beduini przywożą tutaj jeepami. Niestety znalazłem się przy niej w środku dnia, kiedy światło było najgorsze. Nie da się jednak ukryć, że warto to miejsce odwiedzić. Widziałem w sieci fajne zdjęcie kogoś, kto biwakował pod grzybkiem (zobacz). Gdybym miał więcej czasu pewnie też chętnie zostałbym tu z namiotem, bo miejsce jest bardzo malownicze.

nr 7. Skalny Most Burdah Bridge
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny zachód słońca na pustyni namiot biwak
Wieczorny widok z drogi na skalny most Burdah jest oszałamiający!

Burdah Bridge to decydowanie najciekawsze miejsce na Wadi Rum. Jego sceneria jest zupełnie inna niż rejon wydm, w którym poruszaliśmy się wcześniej. Co prawda nie doszliśmy do samego mostu z powodu wielkich plecaków i sporej ekspozycji, przez co wejście było dla nas zbyt ryzykowne, ale widziałem sporo zdjęć z tego miejsca. Najlepsze jakie znalazłem zobaczcie tutaj. Planowaliśmy tuż przy moście biwakować, ale zostaliśmy ostatecznie nieco niżej, a i tak było to najpiękniejsze miejsce na całej naszej trasie. Niesamowite krajobrazy, oddalenie od innych atrakcji, brak turystów i niesamowite formy skalne sprawiają, że miejsce jest dla mnie numerem jeden na tej pustyni. Jeśli kiedyś wrócę na Wadi Rum na pewno odwiedzę Burdah Bridge. Niezwykle prezentują się panoramy, które rozciągają się z tego miejsca na północ, gdzie ogromne strzeliste góry wyrastają wprost z płaskiej jak stół tafli pustyni. Bajka!

Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny
Początek trasy na skalny most to tablica ostrzegawcza i strzałka na kamieniu. Jest to jednocześnie jedyny obszar na Wadi Rum, gdzie znajdziemy jakiekolwiek oznakowanie szlaku.
Po łatwym początku dość szybko zaczyna się wspinaczkowy i eksponowany fragment trasy, który wymaga pokonania pionowych progów skalnych.
Nr 8. Skalny most Um Frouth Rock Bridge
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny rock bridge um frouth
Skalny Most Um Frouth Rock Bridge

Drugi ze skalnych mostów na Wadi Rum Um Frouth (zapisywany też w formie Fruth) jest bardzo łatwo dostępny, więc spotkamy tu dużo ludzi, bo to żelazny punkt większości jeepowych wycieczek. Na pewno nie ma tutaj tego spokoju i uroku, który towarzyszy mostowi Burdah. Miejscu nie można jednak odmówić urody, choć nie nadaje się ono na wschód ani zachód słońca, bo jest otoczone dość wysokimi górami. Dotarłem tutaj około godziny 11 i było bardzo dużo samochodów, więc nie mogłem docenić uroku tego miejsca.

Nr 9. Mały skalny most Little Bridge
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny little bridge
Mały skalny most jest najmniej efektowny ze wszystkich mostów na Wadi Rum.

Trzeci skalny most jest najmniejszy i najmniej efektowny, ale również może się podobać. Na mnie to miejsce zrobiło pozytywne wrażenie. Rano i wieczorem, kiedy światło jest dobre i nie ma już ludzi musi być tutaj bardzo malowniczo. Na pewno wrócę tu na wschód i zachód słońca podczas kolejnej wizyty.

Nr 10. Kanion Khazali
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny kanion khazali canyon
Kanion Khazali może się podobać, choć przejście całego trwa zalewie kilka minut.

W przecięciu ogromnej skalistej góry – jednej z największych na całej pustyni, znajduje się głęboko ukryty, krótki, ale niezwykle uroczy kanion z niewielkimi misami wypełnionymi wodą. Jego przejście zajmuje zaledwie kilka minut, ale koniecznie musicie odwiedzić to miejsce. Warto zwrócić uwagę na zachowane inskrypcje na ścianach.

Nr 11. Wydma Red Sand Dune
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny
Wydma Red Sand Dune to jedno z najpiękniejszych miejsc na całej pustyni. Tylko spójrzcie!

Jedna z najpiękniejszych wydm na Wadi Rum. W ciągu dnia niezwykle zatłoczona, bo podjeżdża tu chyba każdy jeep wiozący turystów. Wieczorem i o poranku wydma oferuje cudowne widoki! Warto wejść aż do samej góry, gdzie hałdy piachu miedzy skałami tworzą formy o malowniczych kształtach i wspaniałych teksturach. Na górze znajduje się również osłonięte miejsce idealne pod namiot.

Wydma Red Sand Dune zapewnia niesamowite widoki przed wschodem słońca.
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny biwak na pustyni
Na wydmie znajduje się także doskonałe miejsce biwakowe.

Nr 12 Góra Jebel Umm Al-Ishrin – Mother of Twenty
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny

Ogromny masyw, podzielony na wiele mniejszych filarów i ścian to jedna z największych i najbardziej charakterystycznych gór na Wadi Rum. Idąc trasą wyrysowaną na mapie mamy możliwość podziwiać jej ogrom z wielu miejsc. Według mnie najlepiej prezentuje się od zachodu (co możemy podziwiać idąc od Rum) oraz od wschodu, co doskonale widać podczas wędrówki czerwonymi wydmami (nr 1 na mapce). Nazwa góry nawiązuje do lokalnej legendy mówiącej o kobiecie, która otruła 19 zalotników, ale została przechytrzona przez dwudziestego, więc za niego wyszła.

Nr 13. Kanion Burrah

Jeśli kanion znajdzie się na waszej trasie, to idźcie nim śmiało. Jest tam kilka ładnych formacji skalnych, zaś sam kanion jest ciekawie ukształtowany i jego forma jest mocno zróżnicowana w stosunku do podobnych dolin na Wadi Rum. Jeśli jednak planujecie odwiedzić to miejsce kosztem innych – dobrze się zastanówcie. Dolina jest ciekawa, ale dla fotografa nie oferuje żadnych spektakularnych widoków. Jest to jedno z miejsc, które odpuściłem, żeby pójść na skalny most Burdah. Obejrzałem na YouTube kilka filmów z przejazdu kanionem i decyzji nie żałuję.

Nr 14. Chicken Rock

Niewielka skałka przypominająca kształtem pieczonego kurczaka to miejsce jak najbardziej warte odwiedzenia. To atrakcja podobna do skalnego grzyba (nr 6). Nie byłem tutaj tylko dlatego, że skała leży dość mocno na uboczu i musiałbym nadłożyć wiele kilometrów aby ją zobaczyć. Jej zdjęcie możecie zobaczyć tutaj.

Nr 15 Góra Siedem Filarów Mądrości – Seven Pillars of Wisdom (brak na mapie)
Wadi rum pustynia desert jordan jordania góry krajobraz pustynny
Góra Siedem Filarów Mądrości jest uznawana za jeden z najpiękniejszych szczytów Wadi Rum. Tak wyglądała z mojego namiotu podczas pierwszego wschodu na pustyni.

Tuż przy budynku Wadi Rum Visitor Center wznosi się niewysoka górka. Wejście na jej szczyt zajmuje najwyżej 10 minut. Rozciąga się z niej prawdopodobnie najlepszy widok na strzelisty szczyt góry zwanej Siedem Filarów Mądrości, która jest jednym z najładniejszych i najbardziej charakterystycznych szczytów na pustyni Wadi Rum. Na tej górce rozbiliśmy pierwszy biwak, tuż po wjeździe do Wadi Rum, dzięki czemu oglądaliśmy wspaniały widok na Siedem Filarów o wschodzie słońca. Znajduje się tam trochę płaskiego miejsca, które jest idealne pod namiot.

Jeżeli macie jakieś dodatkowe pytania zadawajcie je w komentarzach!
I pamiętajcie o pierwszej części wpisu, którą znajdziecie TUTAJ.

15 Comments

Great! · Luty 14, 2019 o 7:25 pm

Great and ispiring article!

Karol Nienartowicz · Luty 14, 2019 o 7:54 pm

Many Thanks!

Piotr · Luty 14, 2019 o 7:43 pm

Dzięki za świetny artykuł! Zapisuję go sobie w zakładkach. Prawdopodobnie się przyda w przyszłym roku 🙂 Dzieki Tobie organizacja będzie łatwiejsza, dzięki wielkie! Foty wyszły niesamowicie 🙂 Pozdrowienia!

Karol Nienartowicz · Luty 14, 2019 o 7:54 pm

Dzięki serdeczne, oby się przydała wiedza 🙂

Rewelacja · Luty 14, 2019 o 10:50 pm

Rewelacyjny , dokładny i praktyczny opis trekkingu . Dzięki za inspirację 🙂

Karol Nienartowicz · Luty 19, 2019 o 9:59 pm

Dzięki 🙂

Jurekusa · Luty 15, 2019 o 12:52 am

Jestem zafascynowany pustynią, a szczególnie możliwością jej fotografowania. Bardzo pomocny i fachowo przedstawiony artykuł. Gratuluję.

Karol Nienartowicz · Luty 19, 2019 o 10:00 pm

Dzięki. Ja też się zafascynowałem pustynią i już czekam na kolejną okazję!

Dawid · Luty 15, 2019 o 3:19 pm

Mistrz w swojej klasie ! Świetnie się czyta i jeszcze przyjemniej ogląda ! Piękne miejsce

Karol Nienartowicz · Luty 19, 2019 o 10:00 pm

Dziękuję 🙂

sadki · Luty 19, 2019 o 1:34 pm

Sorry, ale z taką obróbką gdzie niebo jest ciemniejsze od ziemi ja się nie zgadzam. Przedstawione powyżej prace są tak nienaturalne, że nie potrafię odbierać ich pozytywnie. Może chociaz jedno zdjęcie bez winiety?…

Karol Nienartowicz · Luty 19, 2019 o 10:02 pm

Nie jesteś ani pierwszym, ani ostatnim, który mi to mówi 🙂

Adam · Luty 20, 2019 o 3:48 pm

Świetny ,ciekawy artykuł.Niezwykle wciągająca lektura uzupełniona przepięknymi zdjęciami.

david kaszlikowski · Marzec 3, 2019 o 11:05 pm

Hej Karol. Piękne zdjęcia. Jako, że jestem w Wadi Rum regularnie (prowadzę ekipy w górach i na wspinaczkę),a w ostatnich sezonach niemal jak w domu, jestem zawsze zainteresowany zdjęciami innych fotografów stamtąd. Ta miejscówka z namiotem przy Burdah bezbłędna (też mam tam podobne z namiotem, ale Twoje foto przepięknie wywołałeś). Ciekawe, że odkryłeś, że moje zdjęcie z Burdah jest piratowane przez agencję (ten link który podałeś). Oryginalnie wstawiłem ja na http://verticalvision.pl/wadirum-pl/ , ale widzę, że się im bardzo spodobało. Pozdrawiam. David

Karol Nienartowicz · Marzec 4, 2019 o 12:20 pm

Dzięki za info. Twoje zdjęcie super, podmieniłem link do Twojej strony. Pozdrowienia!